Ariana dla WS | Blogger | X X

poniedziałek, 30 lipca 2018

Merhaba - Witold Szabłowski

Autor: Witold Szabłowski 
Tytuł: Merhaba 
Ilość stron: 256
Gatunek: Literatura faktu, reportaż 
Wydawnictwo: W.A.B. 



Merhaba to opowieść o Turcji, stworzona w sposób bardzo przystępny i czytelny. Muszę przyznać, że początkowo bałam się czy przebrnę przez te książkę, ale moje obawy okazały się być nieuzasadnione. 



Co znajdziesz w książce?
Autor w Turcji wylądował całkowicie przypadkowo, ale zakochał się w tym kraju i co jakiś czas do niego wraca. W jego książce da się wyczuć miłość jaką darzy Turcję. Chciałabym kiedyś przeczytać taką książkę o Polsce napisaną przez obcokrajowca. 

Z książki nauczysz się paru słówek po turecku, ale przede wszystkim poznasz wady i zalety tego kraju jak i ludzi. 

Pojawiają się tam również reportaże z tomu "Zabójca z miasta moreli" i przyznam, że są naprawdę ciekawe. Jak już wyżej wspomniałam, oprócz tego mamy słowniczek turecko-polski i do każdego słówka mamy anegdoty lub ciekawostki. 

Autor wyjaśnia m.in. co w Turcji oznacza starszy brat - coś o wiele poważniejszego niż w naszej kulturze; jak ważnym napojem jest herbata - napój, którego parzenie jest na tyle ważne, że nie można zajmować się tym prowadząc jakiś inny biznes; jak należy dogadywać się z taksówkarzami, żeby nie zostać oszukanym i jak traktuje się kobiety oraz wiele, wiele innych. 

Poznasz kulturę Turków, ale też mnóstwo sprzeczności jakie zachodzą między ludźmi -z jednej strony mamy islamistów, a z drugiej ludzi, którzy są temu przeciwko. Turcja to nie tylko piękne zabytki, ale przede wszystkim właśnie ludzie. 

Mi osobiście Turcja kojarzy się z muzłumanami i kebabem i w sumie nie pomyliłam się w swoich skojarzeniach. Aczkolwiek to tylko cząstka tego co wiedziałam w porównaniu do tego czego się dowiedziałam o tym kraju. 


Czy po przeczytaniu tej książki chciałabym tam pojechać? 

Przyznam, że trochę tak, ale przerażałaby mnie wizja kieszonkowców lub ludzi, którzy mogą mnie w jakiś sposób oszukać. Nie wiem czy czułabym się tam bezpiecznie, chociaż trzeba przyznać, że autor pokazał nam tez piękno tego kraju, które w pewien sposób kusi, aby tam pojechać.      

Cieszę się, że urodziłam się w Polsce, w kraju, w którym nie istnieje coś takiego jak honorowe zabójstwa. Nie wyobrażam sobie zakrywania włosów czy siedzenia wyłącznie w domu lub bycia karana za to, że się uśmiechnęłam do mężczyzny czy z nim rozmawiałam. Zdecydowanie to jest wielkim minusem Turcji i czymś czego nigdy nie zrozumiem. 

Czy książka mi się podobała? 

Bardzo. Przeczytałam ją szybko, bo jest napisana w takiej formie, że czas przy niej jest naprawdę czasem mile spędzonym. Autor nie zanudza, przytacza ciekawe historie i można wiele wynieść z tej lektury. Jak to powiedział Marcin Meller „(...) Gdybyście mieli przeczytać jedną, jedyną książkę o Turcji, to macie ją właśnie przed sobą.”. 

Dlatego polecam Wam Merhabe, nawet jeśli nie jesteście fanami tego kraju lub nie czytacie książek o różnych państwach i kulturach. Myśle, że sposób w jaki została napisana przypadnie Wam do gustu, a oprócz tego coś o tym kraju zostanie Wam w głowie i kto wie.. może nawet skusicie się, aby tam pojechać? A może już byliście w Turcji i będziecie mogli porównać swoje doświadczenia? 

Powiem tak, na pewno nie będziecie żałować spędzonego czasu przy tej książce. :) 

Za egzemplarz i herbatkę dziękuję Wydawnictwu W.A.B. 
Było pysznie! 



8 komentarzy:

  1. Niedawno członkowie mojej rodziny byli na wycieczce w Turcji i bardzo wiele ciekawych rzeczy opowiadali o tym kraju, więc idąc za ciosem, chętnie dowiem się czegoś więcej. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo, to będziesz mogła sobie porównać ich opowieści i opowieści autora :)

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. No tytuł jest bardzo ciekawy, mi również się podoba :)

      Usuń
  3. Wydaje się idealną książką przed podróżą do Turcji, dobrze jest czasem sięgnąć po coś gdzie będzie można znaleźć skondensowane informacje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem Ci szczerze, że naprawdę można znaleźć tam przydatne informacje, zwłaszcza jeśli się wybierasz do Turcji :)

      Usuń
  4. To już kolejna taka pozytywna recenzja o tej książce, a ja coraz bardziej się przekonuję by po nią sięgnąć :)

    OdpowiedzUsuń