Ariana dla WS | Blogger | X X

niedziela, 19 sierpnia 2018

TOP5, czyli podsumowanie przeczytanych książek w roku 2018 do tej pory.

Hej Kochani. 

W tym roku miałam robić podsumowanie każdego miesiąca i wybierać jedną taką najlepszą książkę, aczkolwiek jak sami zauważyliście, nie za bardzo mi to wyszło. Mamy już sierpień, a ja zrobiłam tylko podsumowanie stycznia, dlatego dzisiaj korzystając z chwili czasu mam zamiar przygotować dla Was podsumowanie przeczytanych książek do tej pory. Nie będę tu omawiała wszystkich, bo recenzje prawie każdej możecie znaleźć tutaj. Tym razem zamierzam ułożyć dla Was krótką listę takich TOP 5 książek jakie przeczytałam w tym roku. Oczywiście do końca roku jeszcze trochę czasu mamy, więc ranking może się nieco zmienić, ale zobaczymy co z tego wyjdzie. 

Najpierw chcę się z Wami podzielić przeczytanymi tytułami do tej pory. 

Rok 2018: 
Styczeń: 
1. Mama kłamie (Michel Bussi)
2. Marsjanin (Andy Weir)
3. A gdybym zniknęła? (Meg Rosoff)
4. Kaznodzieja (Camilla Lackberg)
5. Jeden krok (Heather Gudenkauf)
6. It ends with us (Colleen Hoover) 
7. Czasami kłamię (Alice Feeney) 
8. Bliźnięta z lodu (S.K.Tremayne) 
9. Hotel pod Jemiołą (Richard Paul Evans)
10. Schronienie (Harlan Coben) 
11. Czarna Madonna (Remigiusz Mróz)

Luty: 
12. Stracona (Amy Gentry) 
13. Początek (Dan Brown) 
14. Na końcu drogi (Bjorn B. Jakobsson) 
15. Podpalacz (Wojciech Chmielarz)
16. Morderstwo w Orient Expressie (Agatha Christie) 
17. Dziewczyna bez skóry (Mads Peder Nordbo)
18. Ostatni list od kochanka (Jojo Moyes) 
19. Nieodnaleziona (Remigiusz Mróz) 
20. Grzech (Max Czornyj) 

Marzec: 
21. Miłość w kolorze bieli (Magdalena Trubowicz) 
22. Karambol (Håkan Nesser) 
23. Kolekcja nietypowych zdarzeń (Tom Hanks)
24. Córki Smoka (William Andrews) 
25. Maybe Someday (Colleen Hoover) 
26. Kredziarz (C.J.Tudor)
27. Filozofia fuck it (John C.Parkin)
28. Testament (Remigiusz Mróz)
29. We dwoje (Nicholas Sparks)
30. Zagadka Sary Tell (Kristina Ohlsson)
31. Na skraju załamania (B.A.Paris)

Kwiecień:
32. Kamieniarz (Camilla Lackberg)
33. Prezent (Louise Jensen) 
34. Życie pod prąd (Przemysław Wilczyński)
35. Kobieta w oknie (A.J. Finn) 
36. Macbeth (Jo Nesbø) 
37. Lokatorka (JP Delaney) 
38. Kroniki Jaaru tom 1 (Adam Faber) 
39. Hotel Varsovie. Bunt Chimery. (Sylwia Zientek)
40. Rykoszet (Marek Stelar) 

Maj: 
41. Kącik zagubionych serc (Magdalena Trubowicz)
42. Kilka sekund od śmierci (Harlan Coben)
43. Niedobry pasterz (Przemysław Borkowski) 
44. Zaginieni (Patricia Gibney) 
45. Znajdź mnie (J.S. Monroe) 
46. Dwie siostry (Åsne Seierstad)
47. Zerwa (Remigiusz Mróz)
48. Kroniki Jaaru tom 2 (Adam Faber)

Czerwiec:
49. Krucyfiks (Chris Carter) 
50. Dziesięć poniżej zera (Whitney Barbetti) 
51. Zapytaj astronautę (Tim Peake)
52. Echo morderstwa (Christi Daugherty)
53. Żmijowisko (Wojciech Chmielarz) 
54. Szeptucha (Katarzyna Berenika -Miszczuk) 
55. Gdybym jej uwierzył (Klaudia Kloc-Muniak) 
56. Powiedz, że jesteś moja (Elisabeth Noreback) 
57. Pamiętnik Diabła (Adrian Bednarek) 
58. Sprintem do marzeń (Marta Radomska)

Lipiec: 
59. Noc Kupały (Katarzyna Berenika Miszczuk)
60. Z popiołów ( Martyna Senator) 
61. Emigrantki (Janice Y.K. Lee) 
62. Żerca (Katarzyna Berenika Miszczuk)
63. Efektor (Thomas Arnold) 
64. Substancja (Klaudia Kloc-Muniak)
65. Przesilenie (Katarzyna Berenika Miszczuk)
66. Hashtag (Remigiusz Mroz)
67. Merhaba (Witold Szabłowski)
68. Naucz się żyć (Mats i Susan Billmark)

Sierpień: 
69. Kroniki Jaaru. Tom III (Adam Faber)
70. Harry Potter i Kamień filozoficzny (J.K.Rowling)
71. Bałtyk. Historie zza parawanu. (Aleksandra Arendt)
72. Odnaleziony (Harlan Coben) 
73. Baśnie Barda Beedle’a (J.K. Rowling)
74. Harry Potter i Komnata Tajemnic (J.K.Rowling
75. Buntowniczka z pustyni (Alwyn Hamilton)

Lista prezentuje się w taki sposób i powiem Wam szczerze, że w tym roku trafiłam na naprawdę dobre pozycje, niewiele miałam rozczarowań do tej pory i mam nadzieję, że tak już zostanie. Początkowo miałam wydłużyć swoją listę książek, które chciałam Wam polecić, ale robiłam to już na insta stories, więc tutaj chciałabym się skupić na takich naprawdę "petardach". Szczerze, kiedy to piszę, nie mam jeszcze wybranych pozycji i nie wiem czy znajdę ich 5 czy będzie ich 10, ale zaraz spróbuję wyodrębnić te, które zapadły mi w pamięć najdłużej i najbardziej mnie pokiereszowały. ;) 

TOP 5! 



1. It ends with us - Colleen Hoover 

Ta książka zdecydowanie mną wstrząsnęła. Jeśli znacie powieści Hoover, to wiecie, że autorka choć wielokrotnie potrafi wzruszyć i utkwić w pamięci, to pisze raczej takie młodzieżowe książki. It ends with us jest nieco inna, tym razem Hoover postanawia poruszyć problem, który dotknął również jej rodziny, a mowa tu o przemocy domowej. Nie jest to na pewno łatwa powieść, bo choć należy do gatunku Young Adults, to porusza naprawdę trudny temat, który może powodować skrajne emocje podczas czytania lub nawet po przeczytaniu całości. Ja miałam książkowego kaca po tej powieści i naprawdę zmusiła mnie do przemyślenia paru spraw. Mianowicie, dlaczego często mówimy, że kobiety są głupie, że są z mężczyznami, którzy je biją lub nimi pomiatają? Często oceniamy innych, nie mając całego obrazu ich sytuacji, ich uczuć i możliwości. 

It ends with us można nazwać romansem czy młodzieżówką, ale chodzi o to, aby wynieść coś z tej powieści. Coś co autorka chciała nam przekazać pokazując problemy swoich bohaterów. 

Zdecydowanie pozostanie na długo w mojej głowie, tym bardziej, że temat nie jest mi zupełnie obcy. 

2. Ostatni list od kochanka - Jojo Moyes



Są takie romanse, które na długo mogą pozostać w głowie, mimo że ktoś inny mógłby powiedzieć "ee tam, nuda, nic ciekawego". Książka Jojo Moyes wywarła na mnie spore wrażenie i zaskoczyła nie raz. Z jednej strony mamy współczesną kobietę, która ma romans z żonatym mężczyzną i nie do końca wie jak wybrnąć z tej sytuacji, a z drugiej kobietę już dość starszą, lecz żyjącą wspomnieniami o swojej pięknej lecz zakazanej miłości. Losy obu kobiet w pewnym momencie się połączą i będą mogły odnaleźć odpowiedzi na pytania, które je dręczą. 

Na pewno wielu z Was zauważy tu pewien schemat, który często można spotkać w romansach, aczkolwiek styl Jojo Moyes jest tak przyjemny, a fabuła tak świetnie poprowadzona, że będziecie mieli niedosyt po skończeniu, choć można ją uznać za "grubaska" :) 

3. Córki Smoka - William Andrews 



To jest tytuł, który polecę każdemu, niezależnie od gatunku jaki preferuje. "Córki Smoka" to historia nie do końca fikcyjna, bowiem autor starał się spisać wspomnienia osób, których spotkało piekło. 

Słyszeliście kiedyś o kobietach do towarzystwa? Jestem pewna, że tak i jestem pewna również tego, że macie mylne wyobrażenia na czym polega ich praca. Bynajmniej nie jest to praca, do której same się zgłaszają z wielką ochotą, najczęściej są do tego przymuszane. William Andrews opisuje historie jednej z nich, kobiety zmuszonej do bycia prostytutką i jej drogi od nastolatki po kobietę dojrzałą. 

Ta powieść rozkłada na łopatki, zwłaszcza jeśli uświadomicie sobie, że nie jest to fikcja, że takie rzeczy naprawdę miały i być może wciąż mają miejsce. Coś skandalicznego, niewyobrażalnego i niewytłumaczalnego. 

4. Powiedz, że jesteś moja - Elisabeth Noreback 



Kolejna z powieści, która na dłużej zostaje w głowie i która robi mały zamęt z człowiekiem tuż po jej przeczytaniu. "Powiedz, że jesteś moja" to historia kobiety, której córeczka zaginęła jak była niemowlęciem. Historia kobiety zdesperowanej, która tak pragnie odnaleźć swoją córkę, że momentami zachowuje się irracjonalnie i nawet niebezpiecznie. Traci zaufanie swoich najbliższych i wszystko co do tej pory udało jej się wypracować, a wszystko przez to, że wydaję jej się, że w końcu odnalazła córeczkę. 

Tylko czy to możliwe, aby matka poznała swoją córkę po dwudziestu latach? Tym bardziej jeśli dziewczynka zaginęła kiedy była niemowlęciem, nie można więc ustalić jak mogłaby teraz wyglądać. 

Szokująca historia i bardzo dobry thriller. 


5. Karambol - Hakan Nesser 



Pewnie niewielu z Was zna tę powieść, ja również poznałam ją zupełnie przypadkowo. Specjalnie umieściłam ją w tym rankingu, żeby zwrócić Waszą uwagę, bo tak często zauważamy tylko nowości i chętnie po nie sięgamy, a po książki z nieco brzydszą okładką czy nie będące po prostu popularnymi nie bardzo. Jestem pewna, że wielu z Was tak ma, ja przyznam, że również mi się to zdarza, ale naprawdę książki, o których mniej słychać również mogą być bardzo dobre. 

"Karambol" to książka, którą zapamiętałam dzięki przekazowi jaki ze sobą niesie. Nie jest to może jakiś wybitny kryminał, ale ja tutaj bardziej skupiłam się na tym co autor próbował pokazać czytelnikowi. 

Mianowicie, jak jeden mały błąd może doprowadzić do przykrych konsekwencji, takich na dużą skalę. Jak jeden mały błąd może przekreślić to kim byliśmy do tej pory i zmienić nas w zupełnie innych ludzi. Ludzi, którymi nigdy nie chcieliśmy się stać. Jak to możliwe? 

Karambol to idealna nazwa dla tej powieści. Nie chodzi tu bowiem, o wielki wypadek z udziałem kilku samochodów, ale właśnie o ten efekt domina, o karambol jaki wydarzył się w życiu głównego bohatera i jaki może wydarzyć się w naszym życiu, gdy raz podejmiemy złą decyzję.


                   *            *               *           * 

Oczywiście każda z tych powieści została przeze mnie zrecenzowana dokładniej, więc możecie wpisać sobie tytuły w lupkę na blogu. 

Nie są to książki wymienione od najlepszej do najgorszej, po prostu brałam tytuły, które pierwsze przyszły mi do głowy. 

Prawie każda z książek jakie przeczytałam okazała się być dobra, ale nie z każdej dało się wychwycić jakiś przekaz lub po prostu nie była na tyle dobra, by znaleźć się w moim TOP5, aczkolwiek sporo z nich nadawałoby się do TOP10 czy TOP15, tutaj po prostu zabrakło nieco miejsca. 


Czytaliście jakieś tytuły z mojej listy? Co uważacie? Może macie swoje TOP5 przeczytanych książek do tej pory? Chętnie poczytam o tytułach, które Wam się spodobały. 





6 komentarzy:

  1. Poza ostatnią książka z listy top 5 pozostałe tytuły mam w planach. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Hoover faktycznie dała radę w tej książce z topki, mi także ogromnie się spodobała i szybko ją pochłonęłam :) Książka nr 4 już czeka na moim czytniku i nie mogę się jej wręcz doczekać, skoro jest tak dobra:)
    Pozdrawiam, Justyna z http://livingbooksx.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Daj znac jak Ci sie podobała :) co do Hoover, jak dla mnie jedna z lepszych, bo pokazuje prawdziwy problem i troche uświadamia, dlaczego kobiety są w takich związkach :)

      Usuń
  3. Powiedz ze jesteś moja-naprawdę świetny thriller ;)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń